W tym odcinku zapraszam do wysłuchania całej rozmowy z Mieczysławem Litwińskim. Rozmawiamy o jego drodze twórczej, zastanawiając się nad istotnymi tematami: co różni włóczęgę od pielgrzyma i za kogo uważa się Mieczysław Litwińskim? Jak rodzi się jego muzyka? Co wyniósł ze znajomości z braćmi Coen, Johnem Cagem, Pauline Oliveros, Karlheinzem Stockhausenem i innymi czołowymi awangardzistami? Czym jest „słuchanie głębokie” i jak się go nauczyć?
W poprzednim odcinku mieliście okazję zapoznać się z Mieczysławem Litwińskim, usłyszeć, jak śpiewa i co sądzi o bieżących tematach, dotyczących pandemii i tego, jaka będzie nowa muzyka? Czule o rozmowie z Mieczysławem Litwińskim jest do odsłuchania tutaj. Mieczysław od początku interesował się muzyką intuicyjną. Współtworzył m.in. z Andrzejem Bieżanem zespół Cytula Tyfun da Bamba Orkiester, o czym rozmawiałam (w odcinkach 9 i 10, których wysłuchasz tutaj) z Bolesławem Błaszczykiem, autorem książki o Bieżanie. Tym razem wypływamy na głębię – zapraszamy do wysłuchania całej rozmowy, bez cięć, ale z bogatym tłem muzycznym i dodatkowymi atrakcjami dźwiękowymi Mietka – prawdziwego improwizatora! Wszystkie utwory, które brzmią w tym odcinku (ale też w innych) są autorstwa Mieczysława. Dodatkowo będziecie świadkami nietypowego performancu. Odcinek pełen zwrotów akcji! To po prostu trzeba USŁYSZEĆ! 🙂

Wesprzyj działalność Mieczysława Litwińskiego!
Pamiętaj o zrzutce wspierającej Mieczysława w trudnych czasach pandemii.
Poruszane tematy
00:02:02 – Przywitanie
2:02 – 4:58 – Jaka była najważniejsza podróż w Twoim życiu?
4:48 – 14:30 Włóczęga czy pielgrzym?
14:31 – 21:30 O wibracjach muzyki, strunowości i synchronicznościach w życiu
21:30 – 25:20 Performance z udziałem przedmiotów wyłowionych z Newy
25:20 – 32:14 Przyjaźń z Johnem Cagem i Karlheinzem Stockhausenem.
32:15 – 34:20 Dlaczego muzyka intuicyjna a nie komercyjna?
34:21 – 36:55 Czy da się tworzyć sztukę wysoką bez odwołania do duchowości?
35:55 – 51:14 Jak rodzi się Twoja muzyka? Jak tworzysz? Jaka jest Twoja metoda?
51:10 – 52:20 Jak pracuje Stockhausen?
52:10 – 54:40 Czy zdarza Ci się tworzyć we śnie?
54:40 – 56:30 Współpraca z izraelskim tancerzem Ohadem Naharinem
56:30 – 58:30 O wyobrażaniu sobie dźwięków i ruchów
58:30 – 1:02:00 O dźwiękach słyszalnych i niesłyszalnych
1:02:30 – 1:05:00 O zetknięciu z Tajemnicą
1:05:00 – 1:07:50 Znajomość z Johnem Cagem
1:07:50 – 1:16:30 Czym jest głębokie słuchanie (ang. „deep listening”) i jak się go nauczyć? Lekcje otrzymane od Pauline Oliveros
1:16:30 – 1:17:45 Jak tworzyć muzykę intuicyjną?
1:17:45 – 1:34:30 Jak muzyka może być obecna w obrazie filmowym? Współpraca Mieczysława Litwińskiego z braćmi Coen i innymi reżyserami.
1:34:30 – 1:41:00 Dlaczego niektórzy wstydzą się swojego głosu? O głosie Andrzeja Suryna
1:39:00 – 1:45:18 Głos jako podpis człowieka i jego metafora
1:45:18 – 1:49:58 Muzyka sfer, Kepler, skala muzyczna
Słuchaj podcastu wygodnie na:

Brak komentarzy