0
Podróżowanie głębokie

10 nawyków pomagających dobrze rozpocząć dzień

Z tego tekstu dowiesz się, jakie 10 błędów najczęściej popełniamy, kładąc się spać i wstając z łóżka oraz, co zrobić, by ich uniknąć.

„Twoja wewnętrzna spójność i poczucie własnej wartości są warte więcej niż miliony monet”.

Dotrzymanie danego słowa ma ogromne znaczenie. Pamiętasz, jak bardzo potrafi Cię wyprowadzić z równowagi niesłowność innych ludzi, zbyt lekkie traktowanie zobowiązań, obietnic nawet w sprawach pozornie błahych? Zadzwonię wieczorem, będę o 18, dziś to zrobię… A tu cisza.

Naprawdę nie rozumiem, dlaczego przez lata ludzie nie wykształcili nawyku informowania drugiej osoby zawsze, ilekroć ich plany ulegają zmianie. Przecież po drugiej stronie ktoś czeka, układa dzień względem czyichś zapowiedzi…

Być może kluczem jest zrozumienie, że, nie dotrzymując danego słowa, większą krzywdę wyrządzamy sobie. Zaryzykuję nawet twierdzenie, że odpuszczenie sobie raz obniża szansę na osiągnięcie dowolnego celu praktycznie do zera! Siła woli słabnie – mięsień uczy się, że brak realizacji zamierzeń jest w porządku… Tymczasem skutki odpuszczania są bardzo poważne. Gdy uświadomisz sobie, z jak delikatną materią masz do czynienia, zrozumiesz, że masz możliwości wywiązywania się ze zobowiązań. O wiele mniej będzie kosztowało Cię dotrzymanie słowa w jednej sprawie niż odtwarzanie wewnętrznej spójności we wszystkich obszarach życia.

W poprzednim tekście pisałam, że siła woli jest mięśniem, który należy ćwiczyć, by osiągać na co dzień coraz lepsze rezultaty. Jeśli miałabym odwołać się do metafory podróżnika i turysty, to niewątpliwie musisz zostać “podróżnikiem poranka“, który jest przygotowany na niedogodności, które spotkają go w drodze. To wyzwanie nie ma nic wspólnego z wyjazdem zorganizowanym, gdzie o nic nie musisz się martwić, bo wszystko – od jedzenia po transport masz zapewnione.

Kiedy już przyjrzałaś/przyjrzałeś się swoim nawykom dotyczącym minimum godziny przed snem, pewnie wiesz, jakie niekoniecznie dobre dla Ciebie czynności, zamienisz wyśmienitymi (pamiętaj, że na grupie Podróżowanie Głębokie dzielimy się swoimi zobowiązaniami i zmianami dokonanymi w sferze nawyków).

Sen to najbardziej atrakcyjna, interesująca i najmniej kosztowna podróż, jaką człowiek może sobie zafundować, kiedy tylko zechce.

Jeśli wciąż zastanawiasz się, jak ułatwić sobie rozpoczęcie poranka, spójrz na listę 10 najważniejszych i najczęściej popełnianych błędów, które nie pozwalają na dobry sen i sprawne wstawanie.

10 nawyków dotyczących snu i poranka

  1. Wstawanie i zasypianie o różnych porach. Gdy zauważysz u siebie ten nawyk, postaraj się uregulować godziny kładzenia się i wstawania z łóżka. Przez tydzień sprawdzaj, ile tak naprawdę godzin snu potrzebujesz, by być wyspanym i pełnym energii;
  2. Drzemanie w ciągu dnia przez czas dłuższy niż 45 minut, choć niektóry uważają, że nie więcej niż 26 minut[1]. Najlepiej odbywać ją ok. 6 godzin po przebudzeniu i nie później niż 4 godziny przed snem;
  3. Spożywanie alkoholu i palenie tytoniu na 4 godziny przed snem, choć wiadomo najlepiej wcale;)
  4. Spożywanie produktów zawierających teiną lub kofeiną na 6 godzin przed snem. Wieczorem zamień kawę, mocną herbatę, słodkie napoje gazowane, czekoladę wodą niegazowaną, ziołami itp.;
  5. Spożywanie ciężkich posiłków na 4 godziny przed snem. Zamiast potraw zbyt ostrych, słodkich, słonych zjedz coś lekkiego;
  6. Intensywne ćwiczenia na godzinę przed snem. Lepiej wykonuj je rano lub w ciągu dnia, a dostaniesz dodatkową dawkę energii;
  7. Nieprzygotowane miejsce wypoczynku. Przewietrz sypialnię, zadbaj, by było w niej ciemno, cicho, bezpiecznie i wygodnie[2];
  8. Leżakowanie po przebudzeniu. Gdy się obudzisz, posiedź minutę w milczeniu na łóżku. Bądź wdzięczna/-y za rozpoczynający się nowy dzień;
  9. Pracowanie w pościeli, jedzenie w łóżku. Sypialnia to nie miejsce na tego typu czynności. Gdy wstaniesz, opuść łóżko, a jeśli możesz, zmień pokój;
  10. Pościel łóżko. Ścielenie łóżka każdego ranka jest związane z wyższą wydajnością, lepszym samopoczuciem i umiejętnością trzymania się budżetu[3].

Te wstępne zmiany wywołują reakcje łańcuchowe dobrych nawyków. Udowodniono, że w rodzinach ze zwyczajem wspólnego jedzenia kolacji, dzieci mają lepsze kompetencje w sferze prac domowych, ocen, większą kontrolę emocjonalną i większa pewność siebie[4].

Podróżowanie głębokie, tak jak świadome i piękne życie, wymaga wysiłku, ale stawka jest naprawdę bardzo wysoka. Możesz zyskać czas i przestrzeń do wyrażania własnej wyjątkowości w świecie, który czeka na Twoją obecność, gdziekolwiek będziesz. Pamiętaj, że najlepsze podróże rozpoczynają się o świcie!

Przez cały czerwiec prowadzę wyzwanie wstawania o poranku i praktykowania magicznej godziny. Uzyskany czas przeznaczam na tworzenie jednej dużej rzeczy, która powinna powstać do końca miesiąca. 🙂


[1] https://stronazdrowia.pl/jaki-wplyw-na-zdrowie-ma-drzemka-krotka-przerwa-na-sen-pobudza-lepiej-niz-kawa/ar/c14-13911025 (dostęp 1 czerwca 2020).

[2] Zasady od 1 do 7 podaję za opracowaniem Światowego Stowarzyszenia Medycyny Snu opublikowane przez Narodową Fundację Snu: https://www.nfs.org.pl (dostęp 1 czerwca 2020). Jeśli masz przewlekłe problemy ze snem, skontaktuj się ze specjalistą!

[3] Richard Layard, Happiness: Lessons from a New Science, Penguin Press, New York 2005; Marc Ian Barasch, Field Notes on the Compassionate Life: A Search for the Soul of Kidness, Rodale, Emmaus, Penn 2005.

[4] S. K. Hamilton i J. H. Wilson, Family Mealtimes: Worth the Effort? Infant, Child, and Adolescence Nutrition, 1 (2009), 343-350.

Może Ci się spodobać

Brak komentarzy

Leave a Reply